1.0 PENGENALAN

Blog ini membincangkan bentuk pemunyaan tanah di Malaysia mengikut garis panduan undang-undang. Objektif penulisan ini adalah bertujuan untuk menerangkan bagaimana bentuk pemunyaan tanah di Malaysia menurut Kanun Tanah Negara 1965. Hasil dapatan menunjukkan bahawa bentuk pemunyaan tanah menurut Kanun Tanah Negara menjelaskan mengenai kedudukan Pihak Berkuasa Negeri, pengertian tanah menurut seksyen 5 Kanun Tanah Negara, lekapan dan catel, tahap pemilikan dan penikmatan tanah, dan beberapa istilah berkaitan dengan bentuk pemunyaan tanah ini. Dalam konteks bentuk pemunyaan tanah ini juga jelas menerangkan mengenai sesuatu pemunyaan tanah hendaklah dibuat atau mengikut prosedur-prosedur seperti yang telah ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Negeri (PBN).
 Dengan erti kata lain, pemunyaan tanah ini juga dikenali sebagai pemilikan tanah. Dalam konteks pemilikan atau pemunyaan tanah ini jelas menerangkan yang mana Pihak Berkuasa Negeri memainkan peranan yang penting dalam memberikan pemunyaan dan pemilikan tanah ini kepada pemohon yang memohon tanah. Pemilikan atau pemunyaan tanah ini dibawah bidang kuasa Pihak Berkuasa Negeri yang mana mereka mempunyai hak dan kuasa pelupusan yang dinyatakan pada Bahagian Tiga Kanun Tanah Negara. Dalam konteks pelupusan ini pula, ianya terbahagi kepada dua bentuk iaitu pelupusan secara pemberimilikan di bawah Sekyen 76 Kanun Tanah Negara dan pelupusan selain daripada pemberimilikan dinyatakan di bawah Seksyen ( 62, 65, 70 & 75A KTN).
Dalam konteks pemunyaan atau pemilikan tanah ini, ianya jelas menerangkan mengenai sebarang pemilikan dan pemunyaan tanah hendaklah melalui proses yang mana tanah tersebut perlu didaftarkan yang menyebabkan hak milik tuan punya tanah terhadap sesuatu tanah itu tidak boleh disangkal. Hal ini berikutan daripada pentadbiran tanah di Semenanjung Malaysia ini telah menggunakan Sistem Torrens sebagai asas pentadbiran. Sistem Torrens ini pula memperkenalkan satu sistem serah hak dimana hakmilik atas tanah dan kepentingan atas tanah bergantung kepada pendaftaran dan bukan instrumen antara pihak semata-mata, yang mana Sistem Torrens ini terdapatnya dua prinsip iaitu Prinsip Cermin dan Prinsip Tabir. Prinsip ini jelas menyatakan dan menerangkan yang mana pendaftaran menggambarkan atau mencerminkan semua fakta atau kepentingan yang tidak boleh di sangkal. Manakala prinsip Tabir menjelaskan mengenai bagi pemilik tanah yang ingin mendapatkan maklumat berkenaan dengan hak milik tanah,ianya diperoleh hanya dari maklumat pendaftaran tanah tersebut.
Perkara ini jelas membezakan dengan pemilikan tanah sebelum menggunakan Kanun Tanah Negara dan Sistem Torrens ini yang mana pemberimilikan ke atas tanah hanya bergantung kepada sesiapa yang meneroka, menebas, membersih, dan mengerjakan tanah itu hak milik terhadap tanah itu bergantung kepadanya. Antara implikasi yang timbul daripada ini adalah seperti hak milik tidak dijamin oleh kerajaan, pendaftaran urusniaga tidak diwajibkan, jual beli hanya menggunakan surat ikatan dan penyemakan hak milik yang sah perlu dibuat di hadapan peguam yang mana memerlukan belanja yang besar untuk membayar upah peguam. Hal ini jelas menunjukan bahawa sesuatu pemunyaan ke atas sesuatu tanah itu boleh disangkal haknya kerana pemilikan terhadap sesuatu tanah itu tidak bergantung kepada pendaftaran hak milik.

Berikutan pemunyaan atau pemilikan tanah ini, ianya mempunyai banyak proses atau  aliran kerja yang perlu dilaksanakan oleh pemohon bagi mendapatkan hak milik terhadap tanah yang diinginkan secara sah dan tidak boleh disangkal. Oleh itu, Pihak Berkuasa Negeri memainkan peranan untuk menjalankan tanggungjawab ini seperti yang terkandung di dalam Senarai Kedua, Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

No comments:

Post a Comment