BENTUK PEMUNYAAN TANAH

1.0   PENGENALAN
Blog ini membincangkan bentuk pemunyaan tanah di Malaysia mengikut garis panduan undang-undang. Objektif penulisan ini adalah bertujuan untuk menerangkan bagaimana bentuk pemunyaan tanah di Malaysia menurut Kanun Tanah Negara 1965. Hasil dapatan menunjukkan bahawa bentuk pemunyaan tanah menurut Kanun Tanah Negara menjelaskan mengenai kedudukan Pihak Berkuasa Negeri, pengertian tanah menurut seksyen 5 Kanun Tanah Negara, lekapan dan catel, tahap pemilikan dan penikmatan tanah, dan beberapa istilah berkaitan dengan bentuk pemunyaan tanah ini. Dalam konteks bentuk pemunyaan tanah ini juga jelas menerangkan mengenai sesuatu pemunyaan tanah hendaklah dibuat atau mengikut prosedur-prosedur seperti yang telah ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Negeri (PBN).
 Dengan erti kata lain, pemunyaan tanah ini juga dikenali sebagai pemilikan tanah. Dalam konteks pemilikan atau pemunyaan tanah ini jelas menerangkan yang mana Pihak Berkuasa Negeri memainkan peranan yang penting dalam memberikan pemunyaan dan pemilikan tanah ini kepada pemohon yang memohon tanah. Pemilikan atau pemunyaan tanah ini dibawah bidang kuasa Pihak Berkuasa Negeri yang mana mereka mempunyai hak dan kuasa pelupusan yang dinyatakan pada Bahagian Tiga Kanun Tanah Negara. Dalam konteks pelupusan ini pula, ianya terbahagi kepada dua bentuk iaitu pelupusan secara pemberimilikan di bawah Sekyen 76 Kanun Tanah Negara dan pelupusan selain daripada pemberimilikan dinyatakan di bawah Seksyen ( 62, 65, 70 & 75A KTN).
Dalam konteks pemunyaan atau pemilikan tanah ini, ianya jelas menerangkan mengenai sebarang pemilikan dan pemunyaan tanah hendaklah melalui proses yang mana tanah tersebut perlu didaftarkan yang menyebabkan hak milik tuan punya tanah terhadap sesuatu tanah itu tidak boleh disangkal. Hal ini berikutan daripada pentadbiran tanah di Semenanjung Malaysia ini telah menggunakan Sistem Torrens sebagai asas pentadbiran. Sistem Torrens ini pula memperkenalkan satu sistem serah hak dimana hakmilik atas tanah dan kepentingan atas tanah bergantung kepada pendaftaran dan bukan instrumen antara pihak semata-mata, yang mana Sistem Torrens ini terdapatnya dua prinsip iaitu Prinsip Cermin dan Prinsip Tabir. Prinsip ini jelas menyatakan dan menerangkan yang mana pendaftaran menggambarkan atau mencerminkan semua fakta atau kepentingan yang tidak boleh di sangkal. Manakala prinsip Tabir menjelaskan mengenai bagi pemilik tanah yang ingin mendapatkan maklumat berkenaan dengan hak milik tanah,ianya diperoleh hanya dari maklumat pendaftaran tanah tersebut.
Perkara ini jelas membezakan dengan pemilikan tanah sebelum menggunakan Kanun Tanah Negara dan Sistem Torrens ini yang mana pemberimilikan ke atas tanah hanya bergantung kepada sesiapa yang meneroka, menebas, membersih, dan mengerjakan tanah itu hak milik terhadap tanah itu bergantung kepadanya. Antara implikasi yang timbul daripada ini adalah seperti hak milik tidak dijamin oleh kerajaan, pendaftaran urusniaga tidak diwajibkan, jual beli hanya menggunakan surat ikatan dan penyemakan hak milik yang sah perlu dibuat di hadapan peguam yang mana memerlukan belanja yang besar untuk membayar upah peguam. Hal ini jelas menunjukan bahawa sesuatu pemunyaan ke atas sesuatu tanah itu boleh disangkal haknya kerana pemilikan terhadap sesuatu tanah itu tidak bergantung kepada pendaftaran hak milik.

Berikutan pemunyaan atau pemilikan tanah ini, ianya mempunyai banyak proses atau  aliran kerja yang perlu dilaksanakan oleh pemohon bagi mendapatkan hak milik terhadap tanah yang diinginkan secara sah dan tidak boleh disangkal. Oleh itu, Pihak Berkuasa Negeri memainkan peranan untuk menjalankan tanggungjawab ini seperti yang terkandung di dalam Senarai Kedua, Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

2.0   KEDUDUKAN PIHAK BERKUASA NEGERI

Dalam sistem federalisme di Malaysia, urusan tanah terletak di bawah bidangkuasa kerajaan negeri yang disebut di dalam Kanun Tanah Negara (KTN) sebagai Pihak Berkuasa Negeri (PBN). Kuasa kerajaan negeri ini terkandung di dalam senarai kedua, jadual kesembilan perlembagaan persekutuan.
Sehubungan dengan itu, semua tanah pada dasarnya dimiliki oleh PBN. Seksyen 40 KTN secara jelas memperuntukkan bahawa semua tanah di dalam negeri dan semua galian dan batuan yang terkandung di dalam tanah terletak hak hanya kepada PBN.

Seksyen 5 KTN pula mentakrifkan ‘tanah kerajaan’ sebagai semua tanah di dalam sesebuah negeri termasuk dasar sungai, tepi pantai dan dasar laut, yang terletak di dalam sempadan negeri atau kawasan perairan negeri selain dari tanah berimilik, tanah rizab, tanah lombong dan hutan simpan. Tanah berimilik adalah tanah yang telah diberikan oleh PBN kepada pemunya tertentu melalui satu hak milik berdaftar. Tanah rizab adalah mana-mana tanah yang dirizabkan atau peruntukan khas untuk tujuan awam mengikut seksyen 62. Manakala tanah lombong adalah yang sudah tertakluk kepada sijil lombong atau pajakan lombong yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa kepada mana-mana badan atau individu yang berhak. Tanah hutan simpan pula adalah tanah yang diwartakan sebagai hutan simpan menurut undang-undang yang berkuatkuasa seperti pewartaan di bawah seksyen 7 Akta Hutan Simpan 1984 bagi melindungi khazanah alam.

Hak dan penguasaan kerajaan negeri atau PBN ini diperkuat lagi dengan peruntukan seksyen 41-45 yang secara jelas memberikan kuasa kepada PBN untuk melupuskan tanah. Pelupusan boleh dibuat samada melalui pemberimilikan, perizaban, pemberian lesen dan pemberian permit. PBN juga berhak mengenakan syarat ke atas tanah yang dilupuskannya.

Di samping itu, PBN juga mempunyai kuasa untuk melucuthakkan atau merampas tanah jika pemunya tanah berkenaan tidak mematuhi syarat atau tidak membayar cukai tahunan seksyen 130. PBN juga berhak mendapat penyerahan semula seksyen 195 dan perkembalian seksyen 46 dan 351.
PBN juga adalah kuasa tunggal yang berhak untuk melakukan pengambilan tanah berdasarkan Akta Pengambilan Tanah 1960 walaupun tanah itu ingin diambil untuk kegunaan kerajaan persekutuan atau mana-mana badan atau agensi di bawahnya. Bagi pemilikan hak milik strata atau hak milik ke atas blok-blok bangunan pecah bahagi, PBN juga mempunyai kuasa untuk meluluskan hak milik strata dan mengawal selia pengurusan bangunan yang dipecah bahagi berdasarkan Akta Hak Milik Strata 1985
Di samping itu, PBN juga diberi kuasa untuk membahagikan kawasan negeri kepada daerah-daerah, seterusnya kepada daerah kecil dan mukim, serta meminda sempadan mana-mana daerah, daerah kecil, mukim, bandar atau pekan seksyen 11. 

3.0   PENGERTIAN TANAH

Maksud tanah menurut undang-undang adalah berbeza dari maksud tanah yang biasa difahami. Skop pengertian tanah lebih menjurus kepada sifatnya sebagai harta tanah atau harta tak alih iaitu harta yang tidak boleh dialih-alihkan dari satu tempat ke tempat lain. Seksyen 5 KTN mentakrifkan perkataan tanah sebagai :

a)      Permukaan bumi dan semua benda yang membentuk muka bumi itu.
b)      Tanah dibawah permukaan bumi dan semua benda yang terkandung di dalamya.
c)      Semua tumbuhan dan hasil semulajadi samada di atas atau dibawah permukaan bumi.
d)     Semua benda yang melekat atau terikat/terpasang secara tetap samada di atas atau di permukaan bumi.
e)      Tanah yang diliputi air.

Berdasarkan takrifan di atas, undang-undang tanah Malaysia menerima pakai prinsip Inggeris quic quid plantatur solo solo cedit.  Prinsip ini bermaksud ‘setiap apa yang melekap pada tanah dikira sebagai tanah’. Beberapa keputusan mahkamah menunjukkan bahawa prinsip undang-undang Inggeris ini diterima pakai di dalam menentukan maksud tanah, khususnya apabila melibatkan pertikaian berkaitan tafsiran ‘lekapan’ dan ‘catel’.

 4.0   LEKAPAN DAN CATEL

Lekapan adalah sesuatu yang melekat atau terpasang secara kekal pada tanah atau pada lekapan lain sehingga ia dianggap sebahagian dari tanah. Misalnya, sebuah bangunan batu yang didirikan di atas sebidang tanah dianggap sebagai lekapan dan ia termasuk dalam takrif tanah.  Catel pula adalah sesuatu yang diletakkan pada tanah atau pada lekapan tetapi tidak dianggap sebahagian dari tanah. Contohnya, sebuah almari pakaian yang diletakkan di atas lantai biasanya dianggap sebagai catel dan ia tidak termasuk dalam takrif tanah.

Penentuan samada sesuatu adalah lekapan atau catel adalah penting di dalam undang-undang tanah kerana ia mempengaruhi beberapa perkara umpamanya: 
a)  Hak pembeli ke atas tanah yang dibeli. Jika sesuatu itu dianggap sebagai lekapan, maka penjual perlu menyerahkannya bersama-sama tanah yang dibeli.
b)  Hak pemegang gadaian untuk turut melelong sesuatu yang dianggap sebagai lekapan bersama-sama dengan tanah apabila gadaian  gagal membayar cukai.

Jika terdapat pertikaian untuk menentukan samada sesuatu itu lekapan atau catel, mahkamah akan terlebih dahulu melihat kepada kandungan perjanjian antara kedua belah pihak. Jika terdapat penetapan di dalam perjanjian jual beli rumah tercatat bahawa almari pakaian adalah termasuk dalam perkara yang dijual bersama-sama tanah, maka  almari itu dianggap sebagai ‘lekapan’ dalam konteks perjanjian tersebut.

Jika tidak terdapat penentuan di dalam kontrak, mahkamah akan menggunakan ujian-ujian tertentu bagi menentukan samada sesuatu itu catel atau lekapan. Terdapat dua ujian yang penting menurut undang-undang Inggeris yang diterimapakai oleh mahkamah di Malaysia iaitu:

      Ujian Tahap Pelekatan, iaitu jika sesuatu benda itu terletak dengan sendirinya di atas tanah atau lantai bangunan, ia prima facie  kekal sebagai catel. Sebaliknya jika sesuatu benda itu telah dilekatkan atau dipasang  pada dinding atau lantai sesuatu bangunan, maka prima facie  menjadi  lekapan walaupun tahap  pelekatan itu adalah sedikit. Ujian ini tidak muktamad kerana ia tertakluk kepada ujian kedua iaitu Ujian Tujuan Pelekatan.

         Ujian Tujuan Peletakan. Ia boleh dilihat dari dua sudut iaitu yang pertama, jika sesuatu itu dilekatkan dengan tujuan untuk menjadikannya kekal, maka ia adalah lekapan, tetapi jika ia dilekatkan bukan untuk menjadikannya kekal, maka ia dianggap sebagai catel. Untuk niat-niat dan tujuan ini, mahkamah terpaksa melihat kepada perkara yang zahir, contohnya kadar kekuatan sesuatu itu dilekatkan atau alat yang digunakan untuk melekatkannya. Oleh itu, jika berlaku kerosakan pada benda yang dirosakkan apabila ditanggalkan dari dinding, lantai atau tanah, maka ia perlu dianggap sebagai lekapan. Sudut yang kedua adalah jika sesuatu itu dilekatkan untuk meningkatkan tahap penggunaan atau untuk menaikkan nilai tanah secara keseluruhan, maka ia dianggap sebagai lekapan. Sebaliknya jika ia dilekatkan semata-mata untuk menyempurnakan kegunaan atau memudahkan seseorang menikmati catel itu sendiri, maka ia dianggap sebagai catel.

Di samping itu, terdapat beberapa perkara yang turut mempengaruhi penentuan samada sesuatu itu lekapan atau catel. Umpamanya, jika sesuatu lekapan itu pada adat atau kebiasaannya boleh dialih-alihkan, maka ia dianggap sebagai catel.

CONTOH KES:
Kiah bt Hanapiah lwn Som bt Hanapiah [1953] MLJ 82 Mahkamah memutuskan bahawa rumah kampung daripada kayu yang didirikan di atas tiang adalah catel kerana pada adatnya ia boleh dialih-alihkan. Dalam kes ini responden adalah salah seorang cucu kepada si mati Hassan bin Musa. Waktu dia masih hidup, dia telah mendirikan sebuah rumah papan atas sebidang tanah dan apabila selesai dia memberikan kepada responden. Selepas kematiannya, perayu yang menjadi pemunya tanah berkenaan telah menduduki rumah berkenaan. Beliau enggan menyerahkan rumah itu kepada responden walaupun diminta. Mahkamah putuskan bahawa rumah itu milik responden kerana ia boleh dialih-alihkan.

Apabila sesuatu itu sudah dianggap sebagai lekapan, maka ia tidak boleh dianggap sebagai lekapan, maka ia tidak boleh ditanggalkan ketika berlaku perpindahan hak atau kepentingan kerana ia termasuk di dalam nilai tanah. Contohnya, seorang penjual tanah tidak boleh meninggalkan lekapan yang ada pada tanah tersebut sebelum menjualkan tanah yang dijual itu, kecuali jika kedua-dua belah pihak membuat persetujuan sebaliknya.

Namun begitu peraturan ini tidak terpakai dalam urusan sewa. Penyewa boleh menanggalkan lekapan yang dilekatkan ketika tanah itu disewa dengan syarat ia tidak menyebabkan kerosakan besar kepada tanah atau bangunan yang disewa, dan penanggalan itu juga mesti dilakukan sebelum tamat tempoh sewa atau pajakan. Ini kerana seseorang penyewa biasanya melekatkan sesuatu dengan niat untuk kegunaan sementara, iaitu sepanjang tempoh penyewaan.

5.0   TAHAP PEMILIKAN DAN PENIKMATAN TANAH

Maksud pemilikan tanah dirujuk secara luas iaitu meliputi hak dan kepentingan pemunya tanah, penerima pajakan tanah rizab atau pemegang lesen untuk menduduki tanah kerajaan. Mereka dianggap sebagai pemilik tanah dan mempunyai hak penggunaan dan penikmatan sebagaimana yang dinyatakan dalam seksyen 44 dan seksyen 45 KTN.
Seksyen 44 memperuntukkan tiga hak pemilikan tanah iaitu :
a)   Hak menggunakan dan menikmati secara eksklusif seluas mana ruang udara di atas permukaan tanah dan seluas mana tanah di permukaan itu, setakat yang perlu dan munasabah untuk penggunaan dan penikmatan tanah itu.
b)  Hak menggunakan dan menikmati tanah itu dalam keadaan tanah itu mendapat sokongan dari tanah-tanah berhampiran dalam keadaan yang asal dan hak semulajadi lain yang berkaitan.
c)   Hak keluar masuk ke tanah itu dari tempat awam seperti jalan dan sungai.
Seksyen 45 pula menyediakan hak-hak tambahan seperti hak untuk mengeluar, memindahkan atau menggunakan bahan-bahan batu-batuan dan menebang, mengambil atau membinasakan hasil hutan dengan syarat hak tersebut digunakan di dalam kawasan tanah yang dimilikinya sahaja.

Hak Menggunakan Ruang Udara

Hak penggunaan dan penikmatan runag udara dan bawah tanah dibawah seksyen 44(a) ini adalah tidak mutlak kerana ia tertakluk kepada syarat bahawa penggunaan itu setakat yang perlu dan munasabah. Pada umumnya pemunya tanah boleh mendakwa mana-mana pihak yang menceroboh ruang udaranya. Walaupun seluruh ruang udara di atas tanah pada dasarnya hak eksklusif pemunya, namun ia tidak boleh mendakwa kapal terbang dan helikopter yang melalui ruang udara di dalam sempadan tanahnya sewenang-wenangnya. Ini kerana di dalam seksyen 44 KTN terdapat peruntukan bahawa hak penikmatan tanah itu adalah setakat ‘yang perlu dan munasabah’ sahaja.

Menurut seksyen 19(1) Akta Penerbangan Awam 1969 pula, tiada sebarang tindakan undang-undang diatas kesalahan menceroboh atau kacau ganggu boleh diambil ke atas penerbangan kapal terbang jika ia terbang pada ketinggian yang munasabah dengan mengambilkira faktor keadaan angin, cuaca dan segala keadaan sekeliling, dan jika penerbangan itu menurut peraturan yang ditetapkan. Pengecualian kepada hak penikmatan ruang udara ini dibuat bagi mengimbangi diantara kepentingan individu dan kepentingan masyarakat.

Dalam kes Lacroix lwn Queen [1954] 4 DLR 470 (Kanada), seorang pemunya tanah menuntut gantirugi dari kerajaan kerana pembinaan laluan udara di atas tanah kepunyaannya. Mahkamah memutuskan bahawa tuntutannya mesti ditolak kerana dia gagal membuktikan kehilangan apa-apa hak terhadap hartanya akibat dari kewujudan laluan udara itu. Mahkamah berpendapat bahawa hak ke atas laluan udara terhad setakat kemampuan pemilik tanah menggunakannya bagi tujuan penggunaan dan penikmatan tanahnya.

Dalam kes Swetland lwn Curtis Airports Corporation [1932] 55 F 2nd 201 (Amerika Syarikat), defenden membeli sebidang tanah berhampiran dengan tanah plaintif untuk membina lapangan terbang. Plaintif mendakwa bahawa pembinaan lapangan terbang itu menjejaskan kemungkinan tanah itu untuk dimajukan sebagai kawasan perumahan pada masa hadapan. Di mahkamah rayuan, hakim telah memutuskan bahawa kapal terbang yang melalui ruang udara tidak boleh dianggap sebagai satu pencerobohan. Oleh itu defenden berhak membina lapangan terbang itu, tetapi mereka tidak boleh membinanya di satu tempat di mana operasinya yang biasa akan menghalang plaintif daripada menggunakan dan menikmati tanahnya. Berhubung dengan lapisan udara yang tidak mungkin diduduki oleh plaintif, mahkamah berpendapat bahawa dia tidak berhak ke atasnya melainkan untuk menghalang orang lain menggunakan ruang tersebut sehingga mengganggu penikmatan ke atas tanahnya. Jika berlaku gangguan remedi untuknya adalah berasaskan kacau ganggu, bukannya pencerobohan.

Hak Sokongan Tanah

Hak sokongan pada tanah yang berasaskan seksyen 44(b) ini bermaksud hak untuk mendapat sokongan tanah secara berterusan dari tanah-tanah bersebelahan. Ini bermakna pemilik tanah yang berjiran mempunyai tanggungjawab untuk memastikan ia terus kekal dan tidak terhakis atau runtuh.
Namun begitu, hak ini tertakluk kepada syarat bahawa tanah tersebut di dalam keadaan semulajadi atau asli. Jika tanah itu telah diubahsuai sehingga mengubah struktur kekuatan tanah, maka ia tidak berhak untuk menuntut hak sokongan dari tanah berjiran. Ini kerana tanah yang telah diubahsuai dari keadaan asal mempunyai kemungkinan lebih besar untuk runtuh dari tanah yang dikekalkan pada kedudukan yang asal.

Dalam kes Madam Chah Siam lwn Chop Choy Kong Kongsi [1939] MLJ Rep 187, plaintif menduduki kawasan bekas lombong dan menggunakan tanahnya untuk menternak ikan. Defenden pemunya tanah bersebelahan telah menjalankan kegiatan mencari bijih di suatu kawasan yang amat hampir dengan sempadan kolam kepunyaan plaintif. Akibat dari kerja-kerja itu, kolam ikan plaintif telah runtuh dan beliau mengalami kerugian besar akibat kehilangan ikan ternakannya. Plaitif menuntut gantirugi dan mendakwa defenden bersalah kerana kehilangan hak sokongan tanahnya dengan melakukan kegiatan melombong. Mahkamah menolak tuntutan plaintif kerana tanah yang dikorek tidak berhak mendapat sokongan tanah kerana ia bukan lagi berada pada kedudukan semulajadi. Tambahan pula kolam itu diisi dengan jumlah air yang banyak yang mengakibatkan tekanan ke atas tanah itu dan melemahkan lagi struktur tanah plaintif.

Di samping itu, seseorang yang menuntut gantirugi berasaskan hak sokongan tanah perlu membuktikan bahawa kehilangan sokongan tersebut berpunca dari aktiviti yang dilakukan oleh pihak yang dikenakan tindakan. Jadi di dapati bahawa kehilangan sokongan tanah berpunca dari pihak yang lain seperti pemilik terdahulu, maka pihak yang kehilangan sokongan tidak boleh mengambil tidakan ke atas pemilik baru. Ini kerana hak sokongan tanah adalah hak yang perlu dikekalkan bukan hak yang perlu disediakan. Hak ini tidak mengenakan tanggungjawab positif ke atas pemilik tanah berjiran untuk menyediakan hak sokongan tanah tetapi sebaliknya hak ini mengenakan tanggungjawab negatif iaitu pemilik berjiran dilarang dari melakukan tindakan yang menyebabkan kehilangan hak sokongan tanah. Ini bermakna, pemilik berjiran tidak boleh dikenakan tindakan selagi belum dibuktikan bahawa kehilangan sokongan itu berpunca dari dirinya.

Dalam kes Guan Soon Tin Mining lwn Ampang Estate Ltd. [1973] 1 MLJ 25, responden adalah pemilik sebidang tanah yang dibangunkan sebagai kawasan perumahan sementara perayu pula adalah penerima pajakan tanah lombong. Tanah lombong yang dipajakkan oleh perayu telah beroperasi sekian lama sebelum digunakan oleh perayu pada 1966. Akibat hujan lebat, tanah responden telah runtuh dan mengakibatkan kerugian yang besar. Responden mendakwa perayu bertanggungjawab di atas keruntuhan tanah tersebut kerana dia tidak menjaga hak sokongan tanahnya. Responden mendakwa bahawa aktiviti melombong oleh perayu telah menyebabkan tanahnya kehilangan sokongan tanah. Mahkamah memutuskan bahawa perayu tidak bertanggungjawab di atas keruntuhan tanah. Ini kerana terdapat bukti bahawa hakisan yang berlaku adalah berpunca dari kolam lombong yang telah digali oleh pihak lain sebelum perayu memulakan aktiviti melombong. Responden gagal membuktikan bahawa hakisan tanah berpunca dari tindakan perayu.

Dalam kes Wong Seng Lee & Ors lwn Ting Siik Lay [1997] 2 CLJ 205, mahkamah memutuskan bahawa hak sokongan tanah adalah wujud bersama-sama dengan hak milik dan ia juga boleh dituntut di Sarawak berasaskan common law kerana Kanun Tanah Negara Sarawak tidak mempunyai peruntukan sebagaimana seksyen 44(1)(b) KTN. Hak ini terikat secara semulajadi bersama-sama tanah bukannya perlu diwujudkan melalui ismen atau seumpamanya. Mahkamah juga memutuskan bahawa pihak yang menuntut hak sokongan tanah boleh mendapat injuksi sementara bagi menghalang defenden daripada meneruskan kerja-kerja yang boleh menghilangkan hak sokongan itu sementara mahkamah membuat keputusannya yang muktamad.

6.0   BEBERAPA ISTILAH BERKAITAN


1.   Harta alih (moveable property) dan harta tak alih/ harta tanah (immoveable property)
Harta tanah adalah harta yang tidak boleh dialihkan iaitu tanah dan semua yang melekat padanya. Harta alih adalah harta lain dari harta tanah termasuk barang-barang dan catel.

2.   Milikan (possession) dan pemunyaan (ownership)
Pemunyaan bermakna hak milik ke atas sesuatu, samada harta alih atau hartanah. Contohnya, pemunya tanah yang sah dan berdaftar yang memiliki tanah itu melalui pemberimilikan oleh PBN atau melalui urusniaga pindahmilik dengan individu lain.
Umumnya pemunyaan termasuk :
a)   Hak eksklusif untuk menggunakan sesuatu
b)   Hak eksklusif melupuskannya
c)   Hak eksklusif memilikinya/ mendudukinya
d)   Hak untuk memindahkannya selepas meninggal dunia

Milikan menggambarkan sesuatu yang lebih rendah kepentingannya dari pemunyaan. Milikan bermakna sesuatu yang berada di tangan atau di dalam pemilikan/penguasaan seseorang walaupun ia bukan hak miliknya. Contohnya, penyewa tanah, penerima pajakan dan pemegang lesen pendudukan sementara (LPS).

Pemilik mempunyai kepentingan ke atas tanah tersebut walau pun tidak mempunyai hak milik yang sah. Oleh yang demikian pemilik boleh mengambil tindakan ke atas pencerobohan oleh mana-mana pihak jika pencerobohan itu memberi kesan kepada kepentingannya. Jika pencerobohan itu memberi kesan dan kerosakan yang berkekalan pemunya turut boleh mengambil tindakan undang-undang.

3.   Hak milik (title) dan kepentingan (interest)
Hak milik tanah dibuktikan melalui Dokumen Daftaran Hakmilik dan Dokumen Keluaran Hakmilik. Kepentingan menggambarkan sesuatu yang lebih rendah dari pemunyaan. Mengikut KTN, ia termasuklah penyewa, pemegang gadaian, atau isemen berdaftar.

4.   Kepentingan berasaskan undang-undang dan kepentingan berasaskan ekuiti
Kepentingan berasaskan undang-undang adalah kepentingan yang wujud secara sah dan rasmi berdasarkan peruntukan yang termaktub di dalam undang-undang yang berkaitan. Ia juga disebut kepentingan berdaftar. Contohnya, sewa berdaftar yang dibuat di bawah KTN.

Kepentingan berasaskan ekuiti adalah kepentingan yang tidak berdaftar yang lebih lemah dari kepentingan berasaskan undang-undang. Contohnya, gadaian yang tidak berdaftar.

5.   Pelupusan dan urusniaga
Pelupusan adalah pemberian hak-hak tertentu yang berkaitan dengan tanah samada secara kekal atau sementara oleh PBN kepada individu atau badan-badan.

Urusniaga adalah urusan yang dilakukan ke atas tanah di antara individu-individu atau badan-badan, samada swasta atau awam.

7.0   PENUTUP

Apa yang dapat disimpulkan, paparan dan pengisian maklumat yang di paparkan di laman blog ini banyak menyentuh mengenai bentuk pemunyaan tanah. Dimana di bawah skop bentuk pemunyaan tanah ini ada menceritakan tentang kedudukan pihak berkuasa negeri, penjelasan mengenai pengertian tanah, apa itu lekapan dan catel, penerangan mengenai tahap pemilikan dan penikmatan tanah malah ada juga menyentuh mengenai beberapa istilah berkaitan dengan pemunyaan tanah. Kalau dapat kita perhatikan bahawa segala urusan mengenai tanah terletak di bawah bidangkuasa kerajaan negeri atau dengan kata lain disebut sebagai Pihak Berkuasa Negeri. PBN mempunyai hak untuk melupaskan tanah, melucuthakkan atau merampas tanah jika pemunya tanah berkenaan tidak mematuhi syarat atau tidak membayar cukai tahunan. Jadi apa-apa urusan yang bersangkutan dengan tanah perlulah terlebih dahulu mendapat keizinan daripada PBN.

Menyentuh mengenai pengertian tanah pula, di dalam blog ini ada menjelaskan mengenai apa yang dimaksudkan dengan tanah. Dimana di dalam Kanun Tanah Negara (KTN) di bawah seksyan 5 ada menjelaskan apa itu tanah. Jika kita hanya menggunakan pengetahuan atau pandangan kita semata-mata sudah pasti  kita akan beranggapan bahawa tanah hanyalah merujuk kepada tanah yang kita pijak sehari-hari. Walhal skop pengertian tanah itu luas, dimana tumbuh-tumbuhan semulajadi dan tanah yang dilitupi air juga termasuk dalam pengertian tanah. Melalui pembacaan blog ini, sedikit sebanyak kita dapat memahami dengan jelas apa itu yang ditakrifkan dengan tanah.

Selain itu, pengunjung blog ini juga akan dapat memahami apa itu yang dimaksudkan dengan lekapan dan catel. Dimana seperti yang dipaparkan di blog ini lekapan adalah sesuatu yang melekat atau terpasang secara kekal pada tanah atau pada lekapan lain sehingga ia dianggap sebahagian dari tanah. Lekapan juga kalau kita faham, ia merupakan benda yang tak boleh dialih-alih. Contohnya, sebuah bangunan batu. Berbeza pula dengan catel. Catel disini merujuk kepada sesuatu yang diletakkan pada tanah atau pada lekapan tetapi ia tidak dianggap sebahagian dari tanah. Catel adalah benda yang boleh dialih-alih. Sebagai contoh, almari pakaian yang diletakkan di atas lantai.

Bukan itu sahaja, para pengunjung blog juga turut diberi pemahaman dari segi tahap pemilikan dan penikmatan tanah. Maksudnya pemunya tanah boleh mengetahui hak-haknya ke atas sesuatu tanah. Dimana ada disediakan penjelasan mengenai hak penggunaan dan penikmatan bagi pemunya tanah iaitu dari segi hak menggunakan ruang udara. Pemunya tanah mempunyai hak menggunakan dan menikmati secara eksklusif seluas mana ruang udara di atas permukaan tanah dan seluas mana tanah di permukaan itu, setakat yang perlu dan munasabah untuk penggunaan dan penikmatan tanah tersebut. Bahkan ada juga diberi penekanan mengenai hak sokongan tanah. 

Hak sokongan tanah ini merujuk kepada hak untuk mendapat sokongan tanah secara berterusan dari tanah-tanah bersebelahan. Ini bermakna pemilik tanah yang berjiran mempunyai tanggungjawab untuk memastikan ia terus kekal dan tidak terhakis atau runtuh.Namun begitu, hak ini tertakluk kepada syarat bahawa tanah tersebut di dalam keadaan semulajadi atau asli. Jika tanah itu telah diubahsuai sehingga mengubah struktur kekuatan tanah, maka ia tidak berhak untuk menuntut hak sokongan dari tanah berjiran.

Malahan, pengunjung blog ini juga dapat mempelajari beberapa istilah yang berkaitan dengan  pemunyaan tanah. Terdapat beberapa istilah yang dipaparkan di blog ini iaitu apa itu yang dimaksudkan harta alih dan harta tak alih, penerangan mengenai pengertian dari segi apa itu milikan dan pemunyaan dan pada masa yang sama turut menceritakan apa itu hakmilik dan kepentingan. Pengunjung juga tidak ketinggalan untuk mengetahui apa itu perbezaan diantara kepentingan berasaskan undang-undang dan kepentingan berasaskan ekuiti. Bukan itu sahaja, pengunjung juga boleh membezakan  diantara pelupusan dan urusniaga.

Di dalam blog ini juga turut memaparkan contoh-contoh kes yang pernah berlaku dan dirujuk di mahkamah. Kes-kes yang diceritakan di dalam blog ini juga jika diperhatikan sedikit sebanyak dapat membantu orang ramai untuk lebih memahami mengenai bentuk pemunya tanah di Malaysia. Secara keseluruhannya, boleh dikatakan bahawa blog ini boleh membantu orang ramai bagi mengetahui dan memahami  dengan lebih mendalam lagi apa yang dimaksudkan dengan pemunya tanah. Akhir madah, diharapkan dengan adanya blog ini, para pengunjung atau orang ramai boleh mendapat input yang berguna mengenai bentuk pemunyaan tanah dan dapat merungkaikan rasa kekeliruan mengenai bentuk pemunyaan tanah di Malaysia. 

1 comment:

  1. What is a casino? - Casino Paratodos
    › casino-p-at-home › table-and-s › casino-p-at-home › table-and-s Casino Poker 망고 도메인 Room has been at 슬롯머신규칙 the forefront of all Poker tournaments for more than a century. 1bet Our goal is to make you feel the right edge when playing 블랙 잭 사이트 against real 라이브스코어사이트 people.

    ReplyDelete